Kolin Kotiseutuyhdistys > Kolin Kotiseutumuseo

Kolin Kotiseutumuseo

Kolin kotiseutuyhdistys ry. avasi museon Kolin Ryynäsen pihapiirissä olevassa hirsirakennuksessa kesäkuussa 2000. Kolin Ryynäsen miljöön omistaa valtio ja sitä hallinnoi Metsähallitus.

Museossa on Ari Koistisen muistohuone kokoelmineen ja tunnelmaa öljylamppujen aikakaudelta.

Einar A. Saarelaisen vanhoja valokuvia on esillä valokuvasuurennoksina ja digitaalisessa muodossa tietokoneella. Valokuviin liittyvä maisemien ja henkilöiden tunnistustyö jatkuu yhä museovieraiden ja muiden yksityishenkilöiden avulla.

Valokuvakokoelmasta on mahdollista ostaa kopioita sekä yksityiseen että kaupalliseen käyttöön. Kolin kotiseutuyhdistyksellä on halussaan kaikki omistusoikeudet museossa esillä oleviin esineisiin ja valokuviin.

Museo on avoinna yleisölle kesäaikaan viitenä päivänä viikossa ja muulloin tilauksesta. Museon näyttelyt ovat vaihtuvia ja koostuvat eri teemoista.

Kolin Kotiseutumuseo on avoinna 2023 kesällä 27.6.–29.7.2023.
ti–pe klo 11.15–16.30, la klo 11.00–15.00, ma ja su suljettu.

Sisäänpääsymaksut:
Aikuiset 2 €
Lapset 1 € (6–16-vuotiaat, alle 6-vuotiaat ilmaiseksi)
Perheet 5 €

Museoon pääsee myös Kolin luontokeskus Ukon pääsylipulla, ota kuitti mukaasi!

Ryhmät sopimuksen mukaan.

Heinäkuussa keskiviikkoisin 5.7., 12.7., 19.7. ja 26.7. klo 15 museolta lähtee opastettu Kolin kylän historiakierros. Kierros sisältyy pääsymaksuun.

Opastetulla kierroksella opas esittelee Kolin kylän rakennuksia niiden syntyhistorian alusta tähän päivään. Rakennusten tarinaan sisältyy käänne jos toinenkin. Opastettu kierros alkaa Kolin Kotiseutumuseon pihapiiristä (Ylä-Kolintie 1 B ) ja se päättyy takaisin Kolin Kotiseutumuseolle. Opastettu kierros tehdään kävellen ja reitti sopii hyvin myös liikuntarajoitteisille. Opastuksen aikana on mahdollista käyttää eMuseo sovellusta, josta voi katsella rakennusten kuvia vuosikymmenien takaa. Historiakierrokseen sisältyy myös vierailu Kolin Kotiseutumuseossa. Osallistuminen ei vaadi ennakkoilmoittautumista.

Ylä-Kolintie 1 B (Google Maps), Tervetuloa!