Kolin Kotiseutuyhdistys > Kolin Ryynänen

Kolin Ryynänen

Kolin Ryynänen on punamultaisten hirsirakennusten muodostama pihapiiri Kolin kylän keskustassa. Kaksikerroksisen päärakennuksen rakennutti kolilainen opettaja Antti Ryynänen vuonna 1938 kaupaksi ja asunnoksi pojalleen Kaarlo eli Kalle Ryynäselle ja hänen perheelleen. Kiinteistön nimeksi tuli Kolin Kallela. Sellaisena rakennus toimi 1950-luvulle, mistä lähtien entistä kaupparakennusta pidettiin kesäasuntona ja toisinaan matkailijoiden palvelussa.

Kolin kansallispuiston kehittämisen alkuvaiheessa 29.3.1996 ympäristöministeriö ostin Kolin Ryynäsen kiinteistön. Päärakennus kunnostettiin, tontille siirrettiin suuri luhtiaitta, entisten ulkorakennusten paikoille rakennettiin Kotiseutumuseo ja sauna. Kokonaisuudesta muodostui Taide- ja kulttuurikeskus Kolin Ryynänen, joka tarjoaa tilat taiteilijaresidenssille, matkailijoita opastavalle ja taidenäyttelyjä pitävälle kulttuurikahvilalle, retkeilijöiden aittamajoitukselle sekä Kotiseutumuseolle.

Kolin Ryynäsen kunnostaminen EU:n Aluekehitysrahaston osittain rahoittamana hankkeena kulttuurisuojelun esimerkkikohteeksi oli samalla lähtölaukaus Kolin kansallispuiston ja edelleen koko Kolin matkailualueen uudelle kehitysvaiheelle, joka on jatkunut keskeytymättömänä jo 10 vuoden ajan. Vuoden 2004 alusta ympäristöministeriö siirsi Kolin Ryynäsen Metsäntutkimuslaitoksen hoitoon ja hallintaan sekä toiminnalliseen yhteyteen Kolin kansallispuiston kanssa. 1.1.2008 kansallispuisto siirtyi Metsähallituksen hallintaan, joka ylläpitää kaikkia Suomen kansallispuistoja.